lørdag 7. april 2012

FOTO TIPS 2

Jeg får fra tid til annen spørsmål ang. fotografering -særlig dyrefotografering.
Derfor vil jeg med jevne mellomrom legge ut noen superenklefototips her på bloggen.

SOL LYS
Prøv å ungå å ta bilder i direkte sol lys (særlig midt på dagen) -lyset er for "hardt"
og deler motivet har lett for å bli overeksponert.
Dersom du må fotografere i midt på dagen, i direkte sol lys,
prøv heller å flytte foto objektet ditt inn i skyggen.  Her er lyset som regel "mykere"
og uten altfor kraftige skygger.


LETTSKYET/OVESKYET
Perfekt fotovær, skyene virker som en gigantisk "softboks"
Lyset er mykere, noe som igjen reduserer muligheten for å miste deler av motivet
fordi det er overeksponert.

THE GOLDEN HOUR
Den gylne timen, noen ganger også kalt den "magiske timen"
Er den første timen av lys etter soloppgang.
Og den siste timen med lys før solnedgang.
Nå står solen lavt på himmelen og lyset er mykt, deffust og varmt.


Å ta bilder under den "magiske timen" er uten tvil,
 noe av det som har vært med på å løfte min utendørs bilder.
Nå skal ikke jeg skryte på meg at jeg ofte går ut med kamera over skulderen
når andre ligger sammenkrøllet i sengen,
men jeg har gjort det noen ganger.
Det er verdt det !!
Så jeg kan absolutt anbefale å gi den "gylne timen" en sjanse
-se hvordan det forvandler dine bilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar